Ważne konkursy i Muzeum UW

Ostatnia doba stanowiła swoiste podsumowanie sezonu muzealnego. Odbyły się uroczyste gale wręczenia nagród przyznanych w konkursach na Wydarzenie Muzealne Roku – Sybilla 2021 oraz na Mazowieckie Zdarzenie Muzealne – Wierzba 2021. W wypadku oby konkursów pojawiły się akcenty związane z Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego.

Sybilla 2021

W konkursie na Sybillę w kategorii „konserwacja i ochrona dziedzictwa kultury” wyróżniono Muzeum Narodowe w Warszawie za działania konserwatorskie w Galerii Sztuki Starożytnej tegoż Muzeum. Objęto nimi, co warto podkreślić, również liczne obiekty pochodzące
ze starożytnego Egiptu, a stanowiące depozyt Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego.

Wierzba 2021

Podczas gali podsumowującej konkurs na Wierzbę 2021, dr hab. Hubert Kowalski (dyrektor Muzeum UW i prezes SMU), dr Marta Piszczatowska (wiceprezes SMU, Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB) i Łukasz Kamiński (Muzeum UW) odebrali, jako (współ)twórcy, a zarazem przedstawiciele Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych, statuetki za dwa projekty.

Przypomnijmy, że jurorzy docenili anglojęzyczny katalog pt. „Treasure Houses of Polish Academic Heritage”, pod redakcją Huberta Kowalskiego, Marty Piszczatowskiej, Marka Bukowskiego, Magdaleny Muskały, Joanny Ślagi i Marty Szaszkiewicz, który otrzymał
II nagrodę (ex aequo) w kategorii „Najciekawsze wydawnictwo muzealne„!

Pierwsze tego rodzaju wydawnictwo

 

Stos katalogów muzeów uczelninanych, napisanych w języku angielskim. Na jednym z nich lezy berło rektorów Uniwersytetu Warszawskiego.

Przypomnijmy, że publikacja „Treasure Houses” jest pierwszym tego rodzaju katalogiem wydanym w Europie i spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem w międzynarodowym środowisku muzeów uczelnianych. Sukces jest tym większy, że poprzednio polskojęzyczna wersja książki zdobyła I nagrodę!

Z kolei nasz projekt pt. „Codzienność Warszawy 1915-1918. Szklane negatywy ze zbiorów Pracowni Historycznej Tchorek-Bentall – wystawa wirtualna” wyróżniono również
II nagrodą i również ex aequo (z projektem pt. „Portal_Kolekcje Muzeum Warszawy”)
w kategorii „Muzea w sieci”!

Pierwsza prezentacja zagadkowych negatywów

Popękany negatyw z czasów I wojny światowej. Przedstawia letni Pałac na Wyspie w Łazienkach. Widac jego południową fasadę, staw przed Pałacem oraz pokryte liścmi drzewa w parku, flankujące budynek i staw.

Wystawa kolekcji szerzej nieznanych, szklanych negatywów z okresu I wojny światowej, miała być prezentowana w przestrzeni zabytkowego założenia Uniwersytetu Warszawskiego. Taki plan powstał już 8 lat temu, jednak ze względów organizacyjnych nie można było go urzeczywistnić. W efekcie projekt „Codzienność Warszawy 1915-1918. Szklane negatywy ze zbiorów Pracowni Historycznej Tchorek-Bentall – wystawa wirtualna” zrealizowano w świecie cyfrowym – na stronie internetowej i na profilu facebookowym Muzeum UW. Uzupełnieniem wystawy jest krótki film wyprodukowany przez Muzeum, przybliżający historyczną wartość negatywów i znaczenie pracowni artystycznych na kulturowej mapie Warszawy. Z pewnością było to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ rzadko negatywy
z tej epoki i tej klasy, znajdujące się na co dzień w kolekcji prywatnej, są rzadko udostępniane do publicznego użytku.

Należy podkreślić, że te niezwykłe dokumenty życia codziennego dawnej Warszawy, przechowywane w Pracowni Historycznej Tchorek-Bentall, zostały po raz pierwszy pokazane w formie wystawy online.

Muzeum a Studio Tchorek-Bentall

Wydaje się, że z perspektywy ogólnomiejskiej wystawa może mieć także znaczenie fundacyjne dla roli Muzeum w przestrzeni stolicy. Niewątpliwie występuje ono
w roli współgospodarza jej reprezentacyjnego fragmentu, pełnego zabytkowych założeń architektonicznych czy instytucji o charakterze edukacyjnym i kulturalnym. Wśród nich znajduje się Tchorek-Bentall Studio.

Dawna pracownia Karola Tchorka to miejsce twórcze, ale i pełniące rolę „kustosza pamięci”. Znajduje się tu bogata kolekcja dzieł i artefaktów związanych z pracą Tchorka. Mimo to studio było zagrożone likwidacją w wyniku działań zmierzających do kompletnej przebudowy kamienicy. Współpraca muzeum uczelnianego
i pracowni artystycznej zyskała nowy wymiar w kontekście zabiegów o ratowanie
i zachowanie historycznych warstw miasta w sąsiedztwie Uniwersytetu – w wymiarze architektonicznym i intelektualnym.

Godny uwagi jest fakt, że we wsparcie projektu zaangażowali się urzędnicy miejscy, konserwator zabytków, varsavianiści, przedstawiciele organizacji pozarządowych
i zwykli mieszkańcy. Bezsprzecznie działania te zakończyły się sukcesem – 6 lipca br. pracownia i kolekcja Karola Tchorka zostały przekazane miastu. W imieniu prezydenta umowę darowizny podpisał przewodniczący Zespołu do spr. Warszawskich Historycznych Pracowni Artystycznych – dyrektor Michał Krasucki, któremu towarzyszył wiceprzewodniczący,
dr hab. Hubert Kowalski, Dyrektor Muzeum UW.

Szczegółowe informacje o tegorocznych laureatach Wierzby znajdują się na stronie konkursu.